تنظیم خواب کودک

خواب کودک

میزان خواب برای سنین مختلف متفاوت است، معمولا بزرگسالان یک سوم عمرشان را در خواب سپری می کنند و باید دقت داشته باشیم نیاز کودکان و نوجوانان بیش از این است.
کودکانی که خوابشان کافی است در طول روز خلق و خوی خوبی دارند، آنها ارتباطات اجتماعی مناسب تری برقرار می کنند و عملکرد درسی شان نیز بهتر از کودکانی است که به میزان کافی نمی خوابند.

از طرفی باید توجه داشت زمان خواب در بعضی از کودکان متفاوت است به طوری که ممکن است بعضی از آنها ساعت های زیادی را در روز می خوابند و صبح زود از خواب بیدار می شوند. تغییر در زمان شیردهی و خواب کودک و جلوگیری از دیر خوابیدن های او به هنگام عصر، عواملی هستند که می توانند ساعت بدن کودک را تغییر دهند و البته منجر به مشکلات خواب کودک شوند.

کودکان خود از مشکلات و عوارض ناشی از بی خوابی و کم خوابی آگاه نیستند، تذکر این نکته لازم است که این مساله تا نوجوانی همراه کودکان باقی می ماند، به طوری که در سنین نوجوانی معمولا میزان خواب کافی و روند خواب در ساعات نامناسب است، یعنی آنها هر زمان بتوانند، تا نیمه های شب بیدار می مانند و تا نزدیک ظهر می خوابند، عادت به چنین شیوه هایی، هم برای کودکان و هم نوجوانان دردسرساز است و می تواند سلامت جسمی و روحی آنها را تحت تاثیر قرار دهد و از طرفی زندگی و حرفه والدین را تحت تاثیر قرار دهند.

بی خوابی کودکان

زمانی که کودک شما صبح‌ها چنان زود از خواب برمی‌خیزد که باعث دردسر شما می‌شود، چه‌کاری می‌توانید انجام دهید؟ اگر کودک شما با زود برخاستن خواب شما را بر هم می‌زند و یا با پرسه زدن خودسرانه در اطراف خانه موجب نگرانی شما می‌شود، می‌توانید به او یاد دهید که در چنین مواقعی دوباره به خواب برود و یا به ‌آرامی در رختخواب خود بازی کند.

ولی قبل از هر اقدامی باید بررسی کنید که آیا میزان خواب او به‌اندازۀ کافی است یا نه.
واقعیت این است که بعضی از کودکان به خواب بسیار کمتری نسبت به کودکان دیگر نیاز دارند. میزان خواب کافی در مورد یک کودک می‌تواند ۱۲ ساعت و در مورد کودک دیگر ۸ ساعت باشد. بعضی مواقع کم‌خوابی می‌تواند نشانه فعال بودن بیش‌ازحد باشد ولی معمولاً صرفاً نمایانگر تفاوت بین افراد است.

اگر میزان خواب کودک شما آن‌قدر نیست که روز را به‌خوبی بگذراند، وظیفۀ شما این است که به او یاد بدهید هنگامی‌که از خواب برمی‌خیزد، چطور مجدداً به خواب برود و یا اینکه چطور بیشتر بخوابد. ولی اگر با این مقدار خواب، کاملاً راحت و شاداب است وظیفۀ شما این است که به او یاد دهید تا رسیدن موقع مناسب برای بیدار شدن سایرین، در یک مکان امن و یا رختخواب به‌آرامی و بدون سروصدا بازی کند.

والدین نباید هیچ گاه عصبانیت خود را از بی‌خوابی کودک بروز بدهند، زیرا کودک با مشاهده هر گونه عصبانیت دچار اضطراب و تنش می‌شود که این اضطراب خود سبب بدخوابی بیشتر او می‌شود.

 

سوال اینجاست چه میزان خواب برای نوزاد کافیست؟

واقعیت این است که برای نوزادان فرمول خاصی برای به خواب رفتن وجود ندارد زیرا ساعت فیزیولوژی (درونی) آنها هنوز تکامل نیافته است. اما به طور معمول آنها مدت ۱۶ تا ۲۰ ساعت که در طول شبانه روز می خوابند و یا چرت می زنند که دفعات تقسیم می شود.

با این حال نوزدان را در دو هفته اول تولدشان می بایست هر ۳ یا ۴ ساعت یکبار به لحاظ تثبیت وزن حاصل شده در آنها بیدار نمود، و بعد از آن مهم نیست که کودک برای مدت طولانی به خواب رود.
طولانی ترین زمان خواب نوزادان بین ۴ تا ۵ ساعت می باشد که این بستگی به میزان تغذیه ای دارد که بتواند معده کوچک آنها را پوشش دهد. اگر نوزادان برای مدت طولانی به خواب روند به طور حتم در طول روز دچار گرسنگی مفرط شده و تناوب نیاز به شیر خواری و یا دریافت شیشه حاوی مواد غذائی مناسب را احساس خواهند نمود.

درست زمانی که والدین احساس می کنند کودکشان در طول شب به خواب رویائی و دوردستی فرو رفته است، از آن زمان است که می توان دریافت که ساعات خواب طفل از روز به شب در حال تغییر و در حال شکل گیری است. در ۳ ماهگی خواب کودک با ۵ ساعت در طول روز و ۱۰ ساعت در شب و غالباً با یک یا دو وقفه صورت می پذیرد که حدود ۹۰ درصد اطفال در این سن در طول شب به طور تقریبی ۶ تا ۸ ساعت به خواب می روند.

اما مهم است بدانیم که اگر کودکان در طول زمان خواب به نوعی گریه کردند و یا انواع صداها را از خود درآورند، الزاماً نباید بیدار باشند، حتی اگر در طول شب تنها برای چند دقیقه بیدار شوند دوباره به خواب خواهند رفت.

بهتر است که اجازه دهیم کودکان چگونه به خواب رفتن را خود بیاموزند و تجربه نمایند تا سیکل خواب آنها تکمیل شود.

با این حال اگر کودک زیر ۶ ماهه به دفعات گریه کردن را ادامه دهد زمانی است که باید به او پاسخ داد.
در شش ماهگی ممکن است کودک در حدود ۳ ساعت در طی روز و ۱۱ ساعت در شب بخوابد، در این سن شما می توانید عکس العمل خود را نسبت به رفتار کودکی که در طول شب بیدار شده و گریه می کند تغییر دهید. شما می توانید به مدت ۵ دقیقه او را به آرامی در گهواره اش نوازش کرده تا مجدداً به خواب رود.

بین سن ۶ ماهگی تا یکسال، هیجان های متفرقه عامل بزرگی برای بیدار شدن کودکان از خواب به شمار می آیند، اما روش کلی برای مقابله با این بیداری های نابه هنگام در طول شب همان روش برخورد با کودکان در ماه های نخستین تولدشان می باشد:

به هیچ وجه آنان را از گهواره شان بلند نکنید، چراغ ها را روشن ننمائید، آواز نخوانید، با آنان صحبت و یا بازی نکنید و حتی اقدام به تغذیه آنها ننمائید که تمام این اعمال کودکان را در تکرار رفتارشان تشویق می نماید.

راهکارهای تنظیم خواب کودک

 

راهکارهای تنظیم خواب کودک

تقسیم مسئولیت

رسیدگی به کودکی که هر روز از صبح زود بیدار می شود، به مرور کار طاقت فرسایی است. بنابراین تا زمانیکه کودک الگوی مناسبی برای خوابیدن پیدا نکرده ، مسئولیت رسیدگی به او را با همسرتان تقسیم کنید.

فعالیت کودک در صبح

بعضی از کودکان بزرگتر دوست دارند بعد از بیدار شدن، مشغول بازی شوند. بنابراین در قسمت انتهایی داخل تخت آنها ، یک تابلو بازی نصب کنید یا تعدادی اسباب بازی قرار دهید طوریکه در شب کودک متوجه آنها نشود.

نور اتاق را کم کنید

کودک شما بطور طبیعی در نور زیاد بیدار می ماند. بنابراین پنجره اتاق را با پرده ای ضخیم بپوشانید تا نور خورشید، صبح زود باعث بیداری او نشود.

مدت زمان خواب کودک را کم کنید

با بزرگتر شدن کودک، نیاز او به خواب کمتر می شود. اگر کودک بطور مرتب صبح زود از خواب بیدار می شود، سعی کنید مقدار خواب او را کم کنید بخصوص اگر عادت به خوابیدن در اواخر روز داشته باشد.

مطابق جریان پیش بروید

اگر همه راهکارها را برای خواباندن کودک خود امتحان کردید و موفق نشدید، احتمالا او به اندازه کافی خوابیده و طبیعی است که صبح زود از خواب بیدار شود. البته می توانید تلاش کنید تا کودک را یک یا دوبار در صبح بخوابانید ولی اگر مقاومت کرد، چاره ای ندارید و باید شما هم صبح زود از خواب بیدار شوید!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *